Verzuimbeheer is het beheren van het verzuim binnen een organisatie. Het gaat hierbij om het proces waarin medewerkers die om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om te werken, worden begeleid om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.
Een goede verzuimbeheerprocedure begint met het registreren van het verzuim en het bepalen van de oorzaak van het verzuim. Vervolgens wordt er contact opgenomen met de medewerker om te bespreken wat er nodig is om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Hierbij kan gedacht worden aan het aanpassen van het takenpakket of werktijden, het inschakelen van een bedrijfsarts of een re-integratietraject.
Verzuimbeheer is belangrijk omdat langdurig verzuim hoge kosten met zich mee kan brengen en ook negatieve gevolgen kan hebben voor de organisatie, bijvoorbeeld door productiviteitsverlies of overbelasting van andere medewerkers. Door actief aan de slag te gaan met verzuimbeheer kan het verzuim binnen de organisatie worden verminderd en kunnen medewerkers zo snel mogelijk weer aan het werk gaan, wat weer bijdraagt aan de continuïteit van de organisatie.